Cave Of The Crystals dari Naica Project


Berita ni dah lama, tapi share lah sebab ia penemuan yang menarik! =)

Pada tahun 1910, sekumpulan pelombong terjumpa sebuah gua berdekatan dengan lombong Naica, Mexico. Berkedalaman 120 meter, lombong tu digelar "Cave of Swords", sebab kristal yang terbentuk mempunyai bentuk dan panjang macam pedang. Kendian, pada tahun 2000, diorang korek lagi untuk menjalankan kerja² melombong, dan mendapati ada lagi gua yang mempunyai kristal² ini, dan ia jauh lebih besar. Gua ini dinamakan "Giant Crystal Cave" sebab kristal dia besar-besar.

Setelah tu, apa lagi, sekumpulan saintis yang menggelar diri diorang Naica Project telah melibatkan diri untuk kerja² research, studies, untuk mendapatkan jawapan tentang keunikan gua ini. Gua ni tak pernah dijelajah sebelum ni sebab, satu; tak pernah ada orang jumpa (memang le.. ceh), dua; suhu gua ni boleh mencapai 58°C (136 °F). Panas beb. Kalau tak pakai kelengkapan yang cukup atau sesuai, tak lebih 10 minit, dead.

Check gambar² di bawah untuk tengok gua ni. Bukan gambar aku ok? gambar gua!

" Uish, keras ek kristal ni. "

" Din, cepat weh. Kang Superman balik umah naya kita. "

Cave of Swords, terletak di atas ruang Giant Crystal Cave.

" Nasib baik den sompek ngelak, kalau tak pocah kepalo den! "

" Giant Crystal Cave" - Carsten Peter / Speleoreseach & Films
Untuk baca dengan lebih lagi, klik sini.

( source : national geographic news , ironammonite )

1 comments:

Anonymous said...

teringat cite superman dulu2..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...