Book Or Magazine?

Book Or Magazine?

Di antara dua sumber rujukan tu, yang mana satu patut anda ada dalam simpanan?

" Buku ke majalah ni... duit ada singgit lapan je ni. "
Simple. PASTIKAN APA YANG ANDA INGINKAN DARINYA. Why? Let see.

Buku:
The reason why people buying a book, sebab ada ilmu yang tegar sepanjang masa di dalamnya. Buku juga selalunya lebih details, lebih intricate, dan maklumat di dalamnya tegar untuk menjadi bahan rujukan. Bukan untuk sehari dua, tetapi bertahun lamanya. Pernah lihat simpanan buku dalam opis² bos beso dan most lecturers, or sesapa aje la yg da tua² sket. Diorang tak baca buku tu sentiasa, tetapi bila ada something yang memerlukan penerangan atau back to roots, diorang akan cari dalam buku² tu. Kita taklah mampu menyimpan semua maklumat, tapi kita boleh ingat kita pernah baca maklumat tu. =)

Buku pula sepatutnya bervariasi dalam pelbagai jenis lah, to broaden your perspectives. Tak semestinya anda peminat automotif, anda tak boleh beli buku cara-cara menanam lengkuas dengan betul, kan? Aku suka tengok cerita "Lemony Snicket : A Series Of Unfortunate Events" , adik dia yang lelaki tu solve problems dari pengalaman dia membaca buku. Dan sebagai orang Islam, Al-Quran adalah buku yang terbaik untuk apa jua permasalahan. 

Contoh : Ayam dulu atau telur dulu? Mesti la ayam. Sebabnya, dalam Al-Quran da kata manusia dicipta dari setitis mani kemudian bla bla bla, sempurnalah seorang manusia, bukan bayi? Abis kalau bayi, sape nak jaga, bagi susu, etc etc etc?? Kalau telur dulu, buatnya jatuh ke, kena telan ngan biawak ke, tak ke naya? So, reasons why we have to keep a book, sebab kita akan refer balik dari masa ke semasa. =)

------------

Majalah:
Sekarang ni, berapa kerap anda beli magazine? sebulan sekali? sebulan 8 kali? OK, sebab musabab utama orang beli magazine adalah untuk keep up dengan trends. Magazine selalunya akan update isi dia dengan few main topics, new updates on fashion, recent news, bla bla bla apa² je yang baru-baru jadi. Sometimes, ada jugak selitan perkara² lama, just to be spices of the mags!

Aku suka beli magazine lama. Aku beli magazine pun just for references. Selalunya, aku tak beli magazine baru unless, cover story atau somethings dalam tu yg membuatkan idea sparks, then baru aku beli. Aku suka refer magazines for ideas sebab, wey, magazine mana yg tak banyak gambar? SEMUA magazine ada gambar, kalau tak mcmana dia nak sell majalah tu? Dan, satu majalah ada macam² gambar, tinggal nak study siapa shoot dan what techniques involved.

Antara fav mags aku. Yang lain orang pinjam. 
Jadi, bila nak mula sesuatu projek, aku akan dapatkan themes, atau concepts, then berbalik kepada buku dulu, refine concepts, then selak² magazines dan internets. Study dari sumber lain pun penting, but the fastest way to not lose your ideas, dari buku dan magazine la. Then sketch out apa yg nak dibuat tu. Reliable methods, but always do deeper research. =)

Creative works seharusnya tidak dibatasi dengan keaslian idea anda semata-mata. Ini tahun 2011, the age of creativity, not inventing. Most of ideas dah ada dimulakan oleh orang terdahulu, anda cuma mengulangnya sahaja (dari pelbagai jenisan teknik dan proses yang kemudian, menjadi satu subjek seni yang berkualiti). Satu buku kekadang ada lebih dari 2 authors. Magazine plak more than 5 creative people involved. So, cuba kira, berapa banyak sumber dan info anda dapat?

Sekarang, anda sudah pasti tahu jawapan bagi soalan, buku atau majalah?

2 comments:

myLady said...

mag...lah....wink2 kat dak sombong :P

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...